Obsługą wniosków, przyznawaniem i wypłatą świadczeń zajmuje się ZUS.
Wniosek o świadczenie należy składać co roku w terminie:
od 1 lipca do 30 listopada.
Więcej informacji na: https://www.zus.pl/baza-wiedzy/program-dobry-start
Dla kogo wsparcie?
- Aby otrzymać wsparcie, należy złożyć wniosek. Może to zrobić matka, ojciec, opiekun prawny dziecka lub opiekun faktyczny dziecka (opiekun faktyczny to osoba faktycznie sprawująca opiekę nad dzieckiem, która wystąpiła do sądu opiekuńczego o przysposobienie dziecka).
- Wniosek o świadczenie dla dzieci przebywających w pieczy zastępczej składa rodzic zastępczy, osoba prowadząca rodzinny dom dziecka lub dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej.
Ważne terminy
Wnioski o wypłatę świadczenia „Dobry start” należy składać co roku w terminie od 1 lipca do 30 listopada.
Wniosek można złożyć wyłącznie drogą elektroniczną przez:
Złożenie wniosku w lipcu lub sierpniu gwarantuje wypłatę świadczenia nie później niż do 30 września. Gdy zostanie złożony w kolejnych miesiącach, to pomoc do rodziny trafi w ciągu 2 miesięcy od złożenia wniosku.
Bank Spółdzielczy w Limanowej umożliwia klientom składanie wniosków o świadczenie "Dobry start" w systemie bankowości elektronicznej eBankNet.
- wniosek składasz w swoim imieniu, logując się do swojej bankowości elektronicznej. Nie masz możliwości złożenia wniosku w imieniu innej osoby.
- przed wypełnieniem wniosku zapoznaj się z Informacjami o programie Dobry Start na stronie: https://www.zus.pl/baza-wiedzy/program-dobry-start
Zobacz, jak złożyć wniosek o świadczenie "Dobry start" w kilku prostych krokach:
KROK 1
Zaloguj się do bankowości internetowej eBankNet, wybierz zakładkę „Wnioski”.
KROK 2
Po otwarciu zakładki „Wnioski” z menu bocznego wybierz „Wnioski eximee”.
Po wybraniu rachunku, z którego ma być złożony wniosek, zostaniesz przekierowany na podstronę z danymi, które musimy potwierdzić.
KROK 3
Potwierdź swoje dane w bankowości elektronicznej – w zależności od uruchomionej formy autoryzacji: za pomocą hasła SMS lub powiadomienia Push w aplikacji BSLMobile.
KROK 4
Po dokonaniu autoryzacji zostaniesz przekierowany na podstronę, gdzie z listy wybierasz interesujący Cię wniosek, w tym wypadku wybierz opcję "Złóż wniosek Dobry start - 300+"
KROK 5
Wypełnij dane we wniosku podążając za instrukcjami na ekranie. Jeżeli do wniosku załączasz wymagane dokumenty, przygotuj wcześniej ich skany.
Pamiętaj: do wniosku o świadczenie można dodać załączniki o określonych parametrach:
- format załączników to JPG, PNG lub PDF (maksymalna liczba załączników: 7 sztuk.)
- maksymalna wielkość pojedynczego załącznika: 500 KB.
- maksymalna łączna wielkość wszystkich załączników: 3,5MB.
- nazwy załączników nie mogą zawierać znaków polskich, specjalnych i spacji oraz muszą być unikalne w ramach jednego wniosku.
Jak otrzymasz potwierdzenie złożenia wniosku
Informacja o tym, że złożyłeś wniosek, pojawi się na Twoim profilu na PUE ZUS w zakładce [Ubezpieczony] lub [Świadczeniobiorca] –> [Dobry start] –> [Szczegóły Twoich wniosków] po przetworzeniu wniosku – może to trwać do 48 godzin.
Jeśli złożyłeś wniosek przez PUE ZUS, masz go w zakładce [Dokumenty i wiadomości] –> [Dokumenty wysłane].
Wszystkie informacje na temat wniosku i jego obsługi znajdziesz na PUE ZUS (status obsługi wniosku, szczegółowe informacje dot. świadczenia w kontekście dziecka, którego dotyczył wniosek) – zaloguj się na swój profil na portalu PUE ZUS i przejdź do zakładki [Ubezpieczony] lub [Świadczeniobiorca], a następnie wybierz [Dobry start] – [Szczegóły Twoich wniosków].
Gdzie otrzymasz pomoc
- w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) ZUS w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7.00 –18.00 pod numerem telefonu 22 560 16 00 lub za pośrednictwem maila na adres: [email protected],
- we wszystkich placówkach ZUS (https://www.zus.pl/o-zus/kontakt/oddzialy-inspektoraty-biura-terenowe) oraz podczas e-wizyty w ZUS (https://www.zus.pl/e-wizyta)
Bezpieczeństwo
Wniosek w programie „Dobry Start” dostępny jest bezpłatnie po zalogowaniu do systemie bankowości elektronicznej.
- Nie trzeba instalować na komputerze żadnych aplikacji ani oprogramowania, aby wypełnić wniosek w programie „Dobry Start”.
- Pamiętaj, bank nie prosi o podawanie jakichkolwiek danych drogą e-mailową lub SMS-ową. Prosimy o zachowanie ostrożności i ograniczonego zaufania w stosunku do e-maili lub SMS-ów, w których znajduje się prośba o podanie poufnych danych lub skorzystanie z linków, kierujących na strony internetowe banków.
Pytania i odpowiedzi
Czy Bank Spółdzielczy w Limanowej umożliwia złożenie wniosku o świadczenie "Dobry start"?
Elektroniczne wnioski Dobry start dostępne są w Banku dla osób, które są jego klientami i mają dostęp do bankowości elektronicznej eBankNet.Czy muszę być klientem Banku, aby złożyć wniosek Dobry start za pośrednictwem tego Banku?
Elektroniczne wnioski Dobry start dostępne są w Banku jedynie dla osób, które są klientami Banku i mają dostęp do bankowości elektronicznej eBankNet.Jak złożyć wniosek Dobry start za pośrednictwem Banku?
Zanim zaczniesz wypełniać wniosek przygotuj dane osobowe swoje i dzieci, dla których składasz wniosek o świadczenie dobry start, w tym dzieci (m.in. imię, nazwisko, PESEL, adres szkoły do której w roku szkolnym 2021/2022 będzie uczęszczało lub uczęszcza dziecko). Te dane, którymi dysponuje Bank, zostaną zaczytane z systemu Banku automatycznie.Czy wnioski o świadczenie dobry start można składać przez cały rok szkolny?
Pamiętaj! wnioski można składać tylko w formie elektronicznej.
Czy programem objęte są wszystkie uczące się dzieci?
- przez dziecko lub osobę uczącą się 20. roku życia;
- przez dziecko lub osobę uczącą się 24. roku życia - w przypadku dzieci legitymujących się odpowiednim orzeczeniem o niepełnosprawności.
- ukończenia 20. roku życia przez dziecko lub osobę uczącą się przed rozpoczęciem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 20. rok życia;
- ukończenia 24. roku życia przez dziecko przed rozpoczęciem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 24. rok życia - w przypadku dzieci legitymujących się odpowiednim orzeczeniem o niepełnosprawności.
Orzeczenie potwierdzające niepełnosprawność dziecka to: orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności lub wydawane na podstawie przepisów oświatowych: orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych zgodnie z przepisami o ochronie zdrowia psychicznego. Świadczenie dobry start nie przysługuje jeżeli dziecko zostało umieszczone w domu pomocy społecznej, schronisku dla nieletnich, zakładzie poprawczym, areszcie śledczym, zakładzie karnym, szkole wojskowej lub innej szkole, jeżeli instytucje te zapewniają nieodpłatnie pełne utrzymanie oraz na dziecko uczęszczające do przedszkola lub tzw. zerówki.
Mam problem ze złożeniem wniosku. Nie mogę znaleźć wniosku?
Jakie konto podać we wniosku o świadczenie dobry start do wypłaty świadczeń?
Czy mogę podać we wniosku o świadczenie dobry start konto dziecka do wypłaty świadczeń?
Czy po wysłaniu wniosku o świadczenie dobry start można go modyfikować?
- skorygować wniosek – złóż elektronicznie nowy wniosek o świadczenie dobry start z prawidłowymi danymi
- dołączyć załącznik do wysłanego wniosku – zaloguj się na swój profil na portalu PUE ZUS i skorzystaj z funkcji [Uzupełnij wniosek], która dostępna jest na portalu w zakładce [Dobry start] – [Szczegóły Twoich wniosków
Kto składa wniosek o świadczenie dobry start? Czy wniosek składa jeden rodzic, czy oboje?
W przypadku gdy dziecko, zgodnie z orzeczeniem sądu, jest pod opieką naprzemienną obydwojga rodziców rozwiedzionych, żyjących w separacji lub żyjących w rozłączeniu sprawowaną w porównywalnych i powtarzających się okresach, kwotę świadczenia dobry start ustala się każdemu z rodziców w wysokości połowy kwoty przysługującego świadczenia dobry start.