Zaloguj się

Internetowy dostęp do konta bankowego, karty płatnicze czy aplikacje mobilne są już wręcz standardem w bankowości. Chętnie korzystamy z bankowości elektronicznej, kupujemy i płacimy kartami w sklepach internetowych. Zakres usług bankowych wciąż się zmienia a wraz z nimi pojawiają się nowe zagrożenia.

Rozwój systemów bankowości internetowej i nowoczesnych metod płatniczych sprawia, że banki na całym świecie nieustannie pracują  nad udoskonalaniem systemów zabezpieczeń. Rozwiązania, które oferują klientom muszą spełniać najwyższe wymogi bezpieczeństwa. Dzisiaj przestępcy coraz rzadziej decydują się na fizyczne napady na oddziały banków, czy kradzieże portfela, przenosząc swoją aktywność do cyberprzestrzeni. 

Zagrożenia, które mogą nas spotkać to wirusy, które nie są widoczne w momencie, kiedy logujemy się do bankowości elektronicznej, a które starają się nam wykraść login albo hasło, w celu dokonania transakcji bez naszej wiedzy, przekierowując przelew na zupełnie inny numer konta niż zakładaliśmy. 

Innym zagrożeniem jest Phishing, stosowany na szeroką skalę w Internecie. Jest to metoda oszustwa, w której przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia określonych informacji, np. danych logowania, szczegółów karty kredytowej albo nakłonienia ofiary do określonych działań. Mimo, że zarówno środowisko bankowe jak i policja nieustannie powtarzają, że bank nigdy nie prosi swojego Klienta o podawanie poufnych informacji umożliwiających dostęp do konta, nadal spotykamy się z historiami  Klientów, którzy są ofiarami tego typu ataków.

Coraz bardziej popularne zakupy i płatności internetowe także mogą być ryzykowne. Zdarzają się nieuczciwi sprzedawcy, którzy nie wysyłają nam opłaconego towaru lub po otrzymaniu płatności przepadają bez słowa. Większe ryzyko takich zakupów wiąże się z zapłatą kartą płatniczą online. Na ogół wystarczy imię i nazwisko, numer karty i kod CVC2/CVV2 znajdujący się na jej odwrocie, by uiścić należność za produkt czy usługę. Jeśli robimy zakupy w niezbyt znanych sklepach internetowych, możemy nie tylko stracić pieniądze za dany zakup, ale i pozbyć się wszystkich środków z konta, bowiem złośliwe oprogramowanie może przechwycić dane karty, dzięki czemu haker dokona zakupów online na nasz rachunek.

Dane osobowe to także cenne informacje dla przestępcy, bowiem na ich podstawie można założyć konto w banku, wziąć kredyt itp. Zgubienie, kradzież dokumentów, jak również niefrasobliwe udostępnienie swoich osobistych danych osobom do tego niepowołanym możemy odczuć boleśnie. O tym, że ktoś podszył się pod nas i np. wziął kredyt na nasze imię i nazwisko, dowiadujemy się zazwyczaj po fakcie i to my musimy potem ponosić konsekwencje działań przestępcy. 

Wymienione zagrożenia mogą budzić niepokój. Nie wolno zapominać, że użytkownicy systemu bankowości internetowej są bardzo ważnym ogniwem w łańcuchu bezpieczeństwa i bardzo istotne jest, aby zachowali wszelkie środki ostrożność.

PAMIĘTAJ! Istnieją skuteczne i sprawdzone sposoby ochrony naszych rachunków i osobistych informacji przed nieuprawnionym użyciem. Oto niektóre z nich:
 
Nie podawaj danych logowania do bankowości elektronicznej przez e-mail/telefon. Bank nigdy nie prosi klienta o login i hasło do konta internetowego ani telefonicznie, ani mailowo. Listy, wiadomości e-mail lub telefony w takich sprawach należy traktować jako próbę wyłudzenia poufnych informacji. Nie odpowiadaj na nie przekazując swoje poufne dane. Bezzwłocznie skontaktuj się ze swoim Bankiem i poinformuj o zdarzeniu.

Zabezpiecz komputer i telefon – wszystkie urządzenia, na których korzystamy z naszego rachunku bankowego powinny być odpowiednio chronione poprzez: 1) legalne oprogramowanie, które okresowo jest aktualizowane, 2) programy antywirusowe, które zabezpieczą sprzęt przed wirusami oraz 3) firewall (zapora sieciowa) służący do ochrony przed atakami z zewnątrz.

Nie otwieraj podejrzanych e-maili i załączników – wiadomości i pliki z nieznanych źródeł to potencjalne zagrożenie nie tylko dla naszych komputerów, ale przede wszystkim kont bankowych, dlatego jeśli masz wątpliwości co do pochodzenia e-maila, nie otwieraj go i natychmiast usuń.

Sprawdzaj zabezpieczenia strony banku – podczas logowania do bankowości elektronicznej, zwróć uwagę na dwa elementy: szyfrowanie połączenia i certyfikat bezpieczeństwa. Połączenia szyfrowane rozpoznasz po symbolu kłódki w pasku adresu przeglądarki oraz „hps” na początku adresu do strony logowania – to gwarantuje, że Twoje dane są bezpieczne. Certyfikat potwierdza, że strona jest zaufana, możemy to sprawdzić, klikając na kłódkę obok adresu witryny.

Sprawdzaj datę ostatniego logowania do bankowości elektronicznej – mało z nas zdaje sobie sprawę, że ten banalny z pozoru komunikat może nam zaoszczędzić sporo kłopotów. Warto zwrócić uwagę na informację, która pojawia się na naszym internetowym rachunku i zweryfikować, czy wtedy naprawdę korzystaliśmy z konta. Jeśli nie – należy powiadomić o tym bank i szybko zmienić hasło.

Stwórz silne, unikalne hasło do konta – hasło do bankowości elektronicznej powinno być jedyne w swoim rodzaju: długie oraz składające się z wielkich i małych liter, cyfr i znaków specjalnych. Pamiętaj także: nie zapisuj nigdzie haseł służących do logowania i pamiętaj o ich regularnej zmianie – najlepiej raz w miesiącu.

Weryfikuj kody SMS – cyberprzestępcy dysponujący Twoim rachunkiem do potwierdzenia operacji potrzebują kodu z SMS. Jeśli haker poznał Twój numer telefonu, może także podmienić wiadomości weryfikacyjne z banku. Pamiętaj, aby dokładnie czytać takie SMS-y i sprawdzać, czy zgadza się kwota operacji oraz numer rachunku odbiorcy.

Korzystaj z bezpiecznych sieci WI-FI – otwarte sieci bezprzewodowe np. w galeriach handlowych są zwykle darmowe, jednak logowanie się do swojego banku, kiedy jesteśmy podłączeni do takiej sieci, to spore ryzyko. Nieograniczony dostęp i brak jakichkolwiek zabezpieczeń to wyjątkowo łatwy cel dla hakerów.

Korzystaj z zaufanych sklepów internetowych – dokonuj transakcji w znanych i zweryfikowanych przez siebie sklepach internetowych. W przypadku mniejszych serwisów zbadaj ich wiarygodność, na przykład dzwoniąc do takiego serwisu i weryfikując jego ofertę, warunki dokonania transakcji oraz reklamacji. Przed dokonaniem transakcji upewnij się, że transmisja odbywa się w bezpiecznym połączeniu za pomocą protokołu SSL/TLS.

Włącz powiadomienia SMS – jeśli chcesz mieć pełną kontrolę nad kontem i tym, co się na nim dzieje, możesz włączyć usługę powiadamiania SMS od banku, które informują o zmianach na rachunku, Jeśli coś dziwnego zacznie dziać się na Twoim rachunku, szybko to zauważysz i będziesz mógł odpowiednio zareagować.

Ustaw limity dla transakcji kartami płatniczymi – zbyt wysokie limity dla kart debetowych i kredytowych, szczególnie z funkcją zbliżeniową, ułatwiają złodziejom „czyszczenie” naszych kont. Możemy tego uniknąć, zmieniając te wartości na niższe, np. dzienny limit transakcji bezgotówkowych ustawiając na 200 zł zamiast 2000 zł, dzięki czemu ograniczymy nasze straty ponoszone przed zastrzeżeniem karty.

Dbaj o swój telefon – niektóre osoby pozostają zalogowane do mobilnych aplikacji banków nawet wtedy, kiedy już z nich nie korzystają. Kiedy stracimy telefon, złodziej przejmuje kontrolę nie tylko nad urządzeniem, ale także może wykorzystać nasze konto bankowe poprzez bankowość mobilną. Pamiętaj, aby uważać na to, co dzieje się z Twoim telefonem, a ponadto zawsze wylogowuj się z aplikacji w smartfonie.

Kontaktuj się z bankiem w razie potrzeby – zdarza się, że korzystając z Internetu i konta bankowego, coś nas zaniepokoi – pojawia się dziwna wiadomość SMS, e-mail czy komunikat na ekranie komputera. Jeśli mamy choć cień podejrzenia, zadzwońmy do banku, aby to zweryfikować.

Chroń swoje dane osobowe – nasze dane osobowe to skarb i powinniśmy je chronić za wszelką cenę. Uważaj, komu podajesz adres, telefon czy numer dowodu osobistego. Często czynimy to w dobrej wierze, jednak przestępcy i tak posługują się takimi informacjami, aby założyć konto czy uzyskać kredyt online. Pamiętaj, że każde dane można wykorzystać, dlatego zwróć uwagę także na dokumenty, które wyrzucasz: niepotrzebne rachunki, faktury, pisma z banków itd.


Systemy bankowości elektronicznej są tak bezpieczne, jak ostrożny jest ich użytkownik i jak dobrze zabezpieczone są urządzenia IT, na których pracuje. Wystarczy odrobina zdrowego rozsądku i czujności, aby nasze pieniądze będą naprawdę bezpieczne. Pamiętajmy  bezpieczeństwo naszych środków zależy nie tylko od banku, ale także od nas samych.
 

Anna Kądziołka