Każda pojawiająca się nowa usługa dostawy, forma płatności czy inne ułatwienie zakupów w serwisach handlowych powoduje powstanie nowych scenariuszy oszustwa. Pamiętaj, żeby zachować czujność i stosować się do zasad bezpieczeństwa, zarówno podczas korzystania z bankowości elektronicznej, jak i wykonywania zakupów w Internecie.
Podstawowe zasady bezpieczeństwa:
-
nigdy nie podawaj przez telefon loginu i hasła do bankowości internetowej,
-
nigdy nie instaluj dodatkowego oprogramowania by poprawić dostępność usług bankowych. Wyjątkiem są bankowe aplikacje mobilne ale informacja o nich jest dostępna na stronach internetowych banków,
-
poproś rozmówcę o podanie imienia i nazwiska, jeżeli ich sam nie podał oraz zanotuj numer telefonu z którego dzwoni,
-
pod żadnym pozorem nie przekazuj telefonicznie kodów z SMS-ów autoryzacyjnych. SMS-y służą do potwierdzania przelewów czy dodawania nowych zaufanych urządzeń w Twojej bankowości internetowej,
-
dokładnie czytaj treść otrzymywanych od nas SMS-ów, żeby wiedzieć, czego konkretnie dotyczą!,
-
nie podawaj nikomu przez telefon swoich danych osobowych,
-
uważaj na wszelkie wiadomości (SMS, Messenger, WhatsApp, itp.) od nieznanych Ci osób, podających się za kupujących na portalu sprzedażowym bądź aukcyjnym, w których jesteś proszony o kliknięcie w link i podanie danych,
-
jeśli otrzymasz przelew od nieznajomego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj pieniędzy dalej. Nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie,
-
nie wierz w opowieści o rzekomej akcji specjalnej funkcjonariuszy Policji lub CBA, która ma ochronić Twoje pieniądze,
-
Zachowaj też ostrożność, jeżeli rozmówca wywiera na Tobie presję czasu. Oszuści często sugerują, że wszystko, o co proszą, musi być wykonane jak najszybciej. W pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje.
Nasza świadomość w zakresie konieczności ochrony danych osobowych czy bezpieczeństwa w sieci systematycznie wzrasta, ale wciąż niestety zdarzają się oszustwa. Na atak narażony jest każdy z nas. Jeśli posiadasz konto mailowe, profil na jednym z portali społecznościowych lub robisz zakupy w Internecie, musisz zachować czujność.
Śledź na bieżąco komunikaty publikowane przez Bank na stronie
BEZPIECZNE FINANSE
Zachęcamy także do śledzenia naszego kanału na YouTube, gdzie publikowane są filmy edukacyjne w zakresie bezpieczeństwa.
UWAGA! W przypadku podejrzenia naruszenia bezpieczeństwa dostępu do Twojego konta, w usłudze bankowości elektronicznej eBankNet, możesz samodzielnie zablokować dostęp do tej usługi.
KROK 1
Na stronie logowania do systemu eBankNet wybierz opcję "Zablokuj dostęp".KROK 2
W kolejnym kroku wpisz swój login do bankowości elektronicznej.
KROK 3
Uzupełnij wskazane cyfry swojego numeru PESEL i potwierdź chęć zablokowania dostępu do systemu.
Następnie otrzymasz powiadomienie SMS potwierdzające zablokowanie dostępu do bankowości elektronicznej i aplikacji mobilnej BSLMobile.
Po podaniu prawidłowych danych zablokowane zostaną:
- dostęp do Systemu Bankowości Elektronicznej,
- możliwość wykonywania transakcji,
- dostęp poprzez Bankowość Mobilną .
Odblokowanie dostępu będzie możliwe po kontakcie z placówką Banku.