Zaloguj się

Na co zwracać uwagę, aby zapobiec utracie swoich oszczędności? Scenariusze działań przestępców w gruncie rzeczy są do siebie podobne, lecz różnią się szczegółami, dostosowywanymi do sytuacji osobistej oraz wieku potencjalnych ofiar.

Oszuści nie śpią i posługują się różnymi metodami, wyłudzają pieniądze między innymi "na pracownika banku", to tzw. spoofing telefoniczny. To nic innego, jak coraz popularniejsze oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę.

Pamiętaj! Scenariusz ataków wykorzystujących spoofing telefoniczny jest zwykle taki sam, a przynajmniej zbliżony. Oszust stara się wystraszyć rozmówcę, by działał pod wpływem emocji, najczęściej informując go o rzekomym włamaniu na konto bankowe i konieczności podjęcia szybkich działań, by zablokować możliwości włamywaczy.


Jak to wygląda w praktyce?

  • Oszust dzwoni do danej osoby i podaje się za konsultanta bankowego i informuje o niepokojących transferach pieniężnych na koncie ofiary.
  • Aby zapobiec rzekomej kradzieży pieniędzy „konsultant” poleca zainstalowanie aplikacji, która umożliwia mu zdalne wykonywanie działań na smartfonie czy komputerze rozmówcy.
  • W ten sposób oszust ma dostęp do urządzenia i tym samym konta, z którego dokonuje przelewów, a następnie wypłaca wszystkie zgromadzone na nim środki.
  • Po wykonaniu operacji fałszywy konsultant informuje o tym, że konto chwilowo zostaje zablokowane a zgromadzone na nim środki z uwagi na zagrożenie zostaną chwilowo przelane na konto zastępcze.
  • Przejęte środki przelewane są najczęściej na konta bankowe kantorów wymiany walut, skąd w formie gotówki są pobierane przez oszustów.
  • Często zdarza się również, że po przejęciu dostępu do konta sprawca zaciąga tzw. szybki kredyt.


Pamiętaj!

  • Pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta ani tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS 
  • Nie polecają instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta
  • Każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego powinno się traktować jako próbę oszustwa
  • O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast informować Policję, korzystając z numeru alarmowego 112
 

Gdzie zgłosić oszustwo internetowe?

 
Śledź na bieżąco komunikaty publikowane przez Bank na stronie

BEZPIECZNE FINANSE

 

W kontaktach z nieznajomymi kieruj się zawsze zasadą ograniczonego zaufania! Rozłącz się i skontaktuj z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje. 

Więcej o bezpieczeństwie znajdziesz tutaj