Zaloguj się

Ostrzegamy przed oszustami, którzy mogą kontaktować się z Tobą telefonicznie i podawać się za policjanta, funkcjonariusza np. CBA/CBŚP czy pracownika banku.

Przestępcy umieją wykorzystać systemy telekomunikacyjne. Mogą podszywać się pod dowolny numer telefonu, np. infolinię banku, różnych instytucji państwowych lub podmiotów gospodarczych.
  • Oszuści dzwonią pod różnym pretekstem. Mówią np. o weryfikacji zmyślonej transakcji, zablokowanym rachunku, specjalnej akcji Policji/CBA lub ofercie inwestycji w kryptowaluty. Mogą nakłaniać Cię do podania danych osobowych, danych karty płatniczej, hasła i loginu do bankowości internetowej.
  • Oszustwo może być także związane z namową do przekazania pieniędzy, np. oszust w rozmowie telefonicznej podaje się za policjanta i doprowadza do przekazywania pieniędzy w celu rzekomych działań, które mają zmierzać do ochrony środków finansowych.
 

Zachowaj szczególną ostrożność. Nigdy nie podawaj danych i niczego nie instaluj!

Pracownik banku, funkcjonariusz Policji lub doradca inwestycyjny nie może się tego domagać. Jeśli to zrobisz, oszuści będą mieć dostęp do Twojego rachunku bankowego, a Ty możesz stracić pieniądze.




Nie daj się na to nabrać! Zwróć uwagę, kto naprawdę do Ciebie dzwoni. Pamiętaj, że pracownik banku, policjant, prokurator, funkcjonariusz CBA/CBŚP lub doradca inwestycyjny nigdy nie może żądać od Ciebie:
  • zainstalowania aplikacji do zdalnego pulpitu, np. AnyDesk lub QuickSupport TeamViewer, na Twoim komputerze lub smartfonie,
  • loginu i hasła do logowania do serwisu bankowości internetowej lub danych do połączenia aplikacji bankowej z Twoim rachunkiem,
  • pełnych danych karty płatniczej, jej daty ważności oraz kodu CVV2/CVC2,
  • wykonania jakiegokolwiek przelewu.


Podstawowe zasady bezpieczeństwa:

  • nigdy nie podawaj przez telefon loginu i hasła do bankowości internetowej,
  • nigdy nie instaluj dodatkowego oprogramowania by poprawić dostępność usług bankowych. Wyjątkiem są bankowe aplikacje mobilne ale informacja o nich jest dostępna na stronach internetowych banków,
  • poproś rozmówcę o podanie imienia i nazwiska, jeżeli ich sam nie podał oraz zanotuj numer telefonu z którego dzwoni,
  • pod żadnym pozorem nie przekazuj telefonicznie kodów z SMS-ów autoryzacyjnych. SMS-y służą do potwierdzania przelewów czy dodawania nowych zaufanych urządzeń w Twojej bankowości internetowej,
  • dokładnie czytaj treść otrzymywanych od nas SMS-ów, żeby wiedzieć, czego konkretnie dotyczą!,
  • nie podawaj nikomu przez telefon swoich danych osobowych,
  • uważaj na wszelkie wiadomości (SMS, Messenger, WhatsApp, itp.) od nieznanych Ci osób, podających się za kupujących na portalu sprzedażowym bądź aukcyjnym, w których jesteś proszony o kliknięcie w link i podanie danych,
  • jeśli otrzymasz przelew od nieznajomego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj pieniędzy dalej. Nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie,
  • nie wierz w opowieści o rzekomej akcji specjalnej funkcjonariuszy Policji lub CBA, która ma ochronić Twoje pieniądze,
  • Zachowaj też ostrożność, jeżeli rozmówca wywiera na Tobie presję czasu. Oszuści często sugerują, że wszystko, o co proszą, musi być wykonane jak najszybciej. W pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje.


 
Bezpieczeństwo w bankowości zależy nie tylko od Banku, ale i od Ciebie. Uważne działanie i stosownie zasady ograniczonego zaufania, pomoże Ci ustrzec się od zagrożeń.
 
Śledź na bieżąco komunikaty publikowane przez Bank na stronie

BEZPIECZNE FINANSE