Ostrzegamy przed oszustami, którzy mogą kontaktować się z Tobą telefonicznie i podawać się za pracownika Banku.
Przestępcy umieją wykorzystać systemy telekomunikacyjne. Mogą podszywać się pod dowolny numer telefonu, np. infolinię banku, różnych instytucji państwowych lub podmiotów gospodarczych.
- Oszuści dzwonią pod różnym pretekstem. Mówią np. o weryfikacji zmyślonej transakcji, zablokowanym rachunku, specjalnej akcji Policji/CBA lub ofercie inwestycji w kryptowaluty. Mogą nakłaniać Cię do podania danych osobowych, danych karty płatniczej, hasła i loginu do bankowości internetowej.
- Oszustwo może być także związane z namową do przekazania pieniędzy, np. oszust w rozmowie telefonicznej podaje się za policjanta i doprowadza do przekazywania pieniędzy w celu rzekomych działań, które mają zmierzać do ochrony środków finansowych.
Pamiętaj! Zachowaj szczególną ostrożność. Nigdy nie podawaj danych i niczego nie instaluj!
Pracownik banku nigdy:
- Nie poprosi o instalację aplikacji,
- Nie pyta o login i hasło do logowania, do bankowości elektronicznej,
- Nie prosi o podanie pełnych informacji dotyczących karty płatniczej (kodu CVV/CVC).
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do otrzymanego telefonu, informacji lub powiadomienia, należy natychmiast rozłączyć się i zadzwonić do Banku, aby zweryfikować zaistniałe zdarzenie LISTA PLACÓWEK
Zachęcamy do zapoznania się z filmem edukacyjnym "Oszustwa na pracownika banku":
Bezpieczeństwo w bankowości zależy nie tylko od Banku, ale i od Ciebie. Uważne działanie i stosownie zasady ograniczonego zaufania, pomoże Ci ustrzec się od zagrożeń.
Śledź na bieżąco komunikaty publikowane przez Bank na stronie
BEZPIECZNE FINANSE
Podstawowe zasady bezpieczeństwa:
-
nigdy nie podawaj przez telefon loginu i hasła do bankowości internetowej,
-
nigdy nie instaluj dodatkowego oprogramowania by poprawić dostępność usług bankowych. Wyjątkiem są bankowe aplikacje mobilne ale informacja o nich jest dostępna na stronach internetowych banków,
-
poproś rozmówcę o podanie imienia i nazwiska, jeżeli ich sam nie podał oraz zanotuj numer telefonu z którego dzwoni,
-
pod żadnym pozorem nie przekazuj telefonicznie kodów z SMS-ów autoryzacyjnych. SMS-y służą do potwierdzania przelewów czy dodawania nowych zaufanych urządzeń w Twojej bankowości internetowej,
-
dokładnie czytaj treść otrzymywanych od nas SMS-ów, żeby wiedzieć, czego konkretnie dotyczą!,
-
nie podawaj nikomu przez telefon swoich danych osobowych,
-
uważaj na wszelkie wiadomości (SMS, Messenger, WhatsApp, itp.) od nieznanych Ci osób, podających się za kupujących na portalu sprzedażowym bądź aukcyjnym, w których jesteś proszony o kliknięcie w link i podanie danych,
-
jeśli otrzymasz przelew od nieznajomego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj pieniędzy dalej. Nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie,
-
nie wierz w opowieści o rzekomej akcji specjalnej funkcjonariuszy Policji lub CBA, która ma ochronić Twoje pieniądze,
-
Zachowaj też ostrożność, jeżeli rozmówca wywiera na Tobie presję czasu. Oszuści często sugerują, że wszystko, o co proszą, musi być wykonane jak najszybciej. W pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje.