Bank Spółdzielczy w Limanowej przystąpił do programu Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju skierowanego do polskich przedsiębiorców, których sytuacja pogorszyła się w związku z pandemią koronawirusa.
Mając na uwadze dobro naszych Klientów, nasz Bank przystąpił do Programu Tarcza Finansowa PFR. Firmy, z którymi współpracujemy będą mogły, za pośrednictwem systemu bankowości internetowej eBankNet lub eCorpoNet, ubiegać się o subwencje, które mam nadzieję pomogą im przetrwać ten trudny okres – mówi Adam Dudek, Prezes Zarządu Banku.
Tarcza Finansowa PFR
to program pomocowy realizowany w ramach Tarczy Antykryzysowej, finansowany przez Polski Fundusz Rozwoju, skierowany do polskich przedsiębiorstw, które ucierpiały w wyniku pandemii koronowirusa.Cel Programu
Mikrofirmy oraz małe, średnie i duże przedsiębiorstwa otrzymają łatwo i szybko dostępną pomoc w postaci subwencji o łącznej wartości 100 mld zł. Jej celem jest poprawa płynności firm, kontynuacja ich działalności oraz utrzymanie miejsc pracy. Około 60 mld zł z tej kwoty może pozostać w firmach jako środki bezzwrotne pod warunkiem kontynuowania działalności po zakończeniu ograniczeń związanych z epidemią oraz zachowania miejsc pracy.Program Tarcza Finansowa PFR kierowany jest do:
- mikrofirm, zatrudniających na dzień 31 grudnia 2019 r. od 1 do 9 pracowników (bez właściciela), których roczny obrót lub suma bilansowa nie przekracza 2 mln euro
- małych i średnich firm, zatrudniających na dzień 31 grudnia 2019 r. do 249 pracowników, których roczny obrót za 2019 r. nie przekracza 50 mln euro lub ich suma bilansowa w 2019 r. nie przekracza 43 mln euro
- dużych firm, zatrudniających na dzień 31 grudnia 2019 r. od 250 pracowników albo osiągających obrót roczny za 2019 r. powyżej 50 mln euro lub ich suma bilansowa w 2019r. przekracza 43 mln euro.
Jak zawnioskować o wsparcie w ramach programu?
- Całość procesu, w tym otrzymanie decyzji i podpisanie umowy z PFR oraz złożenie odwołania od decyzji Funduszu odbywa się online w systemie transakcyjnym naszego Banku albo bezpośrednio przez formularz zamieszczony na stronie PFR (w przypadku dużych firm).
- Środki zostaną wypłacone w większości przypadków w ciągu kilku dni od złożenia wniosku.
- Firmy, które złożą wniosek za pośrednictwem systemu elektronicznego Banku lub otrzymają subwencję w ramach Tarczy Finansowej PFR, nie ponoszą żadnych kosztów np. z tytułu prowizji czy za rozpatrzenie wniosku.
- Wniosek oparty jest na oświadczeniach przedsiębiorcy, a jego weryfikację PFR przeprowadza automatycznie na podstawie danych z banków (identyfikacja, w tym numer NIP), ZUS (zatrudnienie) i Ministerstwa Finansów (m.in. przychód ze sprzedaży za poprzedni rok obrotowy dla MŚP).
- Po potwierdzeniu tych informacji obliczana jest wysokość subwencji. Jeśli na podstawie dostępnych danych zostanie ona przyznana w niższej wysokości niż wnioskował przedsiębiorca, otrzyma on od Funduszu, za pośrednictwem Banku, informację o przyczynach podjęcia takiej decyzji. W tej sytuacji subwencja będzie wypłacona w niższej wysokości, ustalonej przez PFR, a przedsiębiorca będzie mógł złożyć odwołanie od decyzji. Możliwość odwołania zostanie uruchomiona w systemach bankowych od 11 maja.
Jak przygotować się do złożenia wniosku?
W celu sprawnego wypełnienia wniosku, przedstawiciel firmy powinien przygotować dane, takie jak:- liczba zatrudnionych (w tym na umowy cywilnoprawne),
- wysokość przychodów w danych miesiącach, które pozwolą zakwalifikować przedsiębiorstwo do grupy mikro lub małych i średnich lub dużych firm, a także wyliczyć należną kwotę subwencji.
Ważne!
Szanowni Przedsiębiorcy, w trakcie składania wniosków o subwencję należy sprawdzić, czy od przesłania deklaracji VAT-7 minęły 4 dni kalendarzowe, a w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie z VAT, co najmniej 7 dni kalendarzowych od złożenia JPK_VAT. Proces walidacji wniosków wymaga przetworzenia danych w rejestrach publicznych. Złożenie wniosku o subwencję wcześniej rodzi ryzyko jego odrzucenia przez PFR.
Z subwencji mogą skorzystać firmy, które dotknął spadek przychodów o co najmniej 25 proc. w dowolnym miesiącu po 1 lutego br. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku w związku z COVID-19.
Subwencja dla mikrofirm
Maksymalna kwota subwencji dla mikrofirm zależy od skali spadku przychodów oraz liczby zatrudnionych i wynosić może do 324 tys. zł (średnio 70-90 tys. zł), a do 75 proc. jej wartości może być bezzwrotne zgodnie z poniższym:- 25 proc. wartości jest bezzwrotne pod warunkiem kontynuowania działalności w ciągu 12 miesięcy od jej udzielenia,
- dodatkowe 50 proc. subwencji jest bezzwrotne w zależności od poziomu utrzymania średniego zatrudnienia w okresie 12 miesięcy.
Subwencja dla MŚP
Dla firm z sektora MŚP kwota subwencji, która stanowi 4, 6 lub 8 proc. sprzedaży rocznej w zależności od skali spadku sprzedaży, może wynieść maksymalnie 3,5 mln zł (średnio 1,9 mln zł). 75 proc. subwencji finansowej może być bezzwrotne, w tym:- 25 proc. pod warunkiem kontynuacji działalności,
- 25 proc. w zależności od poniesionej przez przedsiębiorstwo straty na sprzedaży,
- dodatkowo 25 proc. w zależności od utrzymania średniego zatrudnienia w okresie 12 miesięcy.
Subwencje dla dużych firm
Wnioski o finansowanie dla dużych firm można złożyć bezpośrednio w PFR na stronie www.pfr.pl/tarcza.Warunkiem uzyskania wsparcia w ramach Tarczy Finansowej PFR jest prowadzenie działalności na dzień 31 grudnia 2019 r., a także niezaleganie z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne. Koniecznym warunkiem jest również posiadanie przez beneficjentów rzeczywistych firm rezydencji podatkowej w Polsce i rozliczanie podatków na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
Przed rozpoczęciem wypełniania wniosku warto zapoznać się również z informacjami zamieszczonymi na stronie:
- Polskiego Funduszu Rozwoju www.pfr.pl, gdzie szczegółowo opisane są zasady Tarczy Finansowej PFR.
- dedykowanej Klientom Banków Spółdzielczych z Grupy BPS pod linkiem https://grupabps.pl/wsparcie-dla-klientow/
- Banku Spółdzielczego w Limanowej: https://www.bs.limanowa.pl/oferta/tarcza-finansowa-pfr-dla-mikro-malych-i-srednich-firm
W razie pytań, bądź wątpliwości zachęcamy do kontaktu – lista placówek.
Zachęcamy do udziału w bezpłatnych szkoleniach z Tarczy Finansowej, w trakcie których:
- poznasz najważniejsze założenia Tarczy Finansowej PFR,
- dowiesz się, w jakiej formie udzielanie jest wsparcie w ramach Programu,
- uzyskasz informację na jakie cele może być przeznaczona subwencja finansowa w ramach Programu,
- zapoznasz się z warunkami składania wniosków o wsparcie.
Zarejestruj się na szkolenie: pn-pt 13:00-15:00 - Infolinia 800 800 120.
Więcej na: https://pfrportal.pl/tarcza-finansowa/