Zaloguj się

Bank Spółdzielczy w Limanowej przystąpił do programu Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju skierowanego do polskich przedsiębiorców, których sytuacja pogorszyła się w związku z pandemią koronawirusa.

Mając na uwadze dobro naszych Klientów, nasz Bank przystąpił do Programu Tarcza Finansowa PFR. Firmy, z którymi współpracujemy będą mogły, za pośrednictwem systemu bankowości internetowej eBankNet lub eCorpoNet, ubiegać się o subwencje, które mam nadzieję pomogą im przetrwać ten trudny okres – mówi Adam Dudek, Prezes Zarządu Banku.
 
Tarcza Finansowa PFR
to program pomocowy realizowany w ramach Tarczy Antykryzysowej, finansowany przez Polski Fundusz Rozwoju, skierowany do polskich przedsiębiorstw, które ucierpiały w wyniku pandemii koronowirusa.
 
Cel Programu
Mikrofirmy oraz małe, średnie i duże przedsiębiorstwa otrzymają łatwo i szybko dostępną pomoc w postaci subwencji o łącznej wartości 100 mld zł. Jej celem jest poprawa płynności firm, kontynuacja ich działalności oraz utrzymanie miejsc pracy. Około 60 mld zł z tej kwoty może pozostać w firmach jako środki bezzwrotne pod warunkiem kontynuowania działalności po zakończeniu ograniczeń związanych z epidemią oraz zachowania miejsc pracy.
 
Program Tarcza Finansowa PFR kierowany jest do:
  • mikrofirm, zatrudniających na dzień 31 grudnia 2019 r. od 1 do 9 pracowników (bez właściciela), których roczny obrót lub suma bilansowa nie przekracza 2 mln euro
  • małych i średnich firm, zatrudniających na dzień 31 grudnia 2019 r. do 249 pracowników, których roczny obrót za 2019 r. nie przekracza 50 mln euro lub ich suma bilansowa w 2019 r. nie przekracza 43 mln euro
  • dużych firm, zatrudniających na dzień 31 grudnia 2019 r. od 250 pracowników albo osiągających obrót roczny za 2019 r. powyżej 50 mln euro lub ich suma bilansowa w 2019r. przekracza 43 mln euro.

Jak zawnioskować o wsparcie w ramach programu?
  • Całość procesu, w tym otrzymanie decyzji i podpisanie umowy z PFR oraz złożenie odwołania od decyzji Funduszu odbywa się online w systemie transakcyjnym naszego Banku albo bezpośrednio przez formularz zamieszczony na stronie PFR (w przypadku dużych firm).
  • Środki zostaną wypłacone w większości przypadków w ciągu kilku dni od złożenia wniosku.
  • Firmy, które złożą wniosek za pośrednictwem systemu elektronicznego Banku lub otrzymają subwencję w ramach Tarczy Finansowej PFR, nie ponoszą żadnych kosztów np. z tytułu prowizji czy za rozpatrzenie wniosku.
  • Wniosek oparty jest na oświadczeniach przedsiębiorcy, a jego weryfikację PFR przeprowadza automatycznie na podstawie danych z banków (identyfikacja, w tym numer NIP), ZUS (zatrudnienie) i Ministerstwa Finansów (m.in. przychód ze sprzedaży za poprzedni rok obrotowy dla MŚP).
  • Po potwierdzeniu tych informacji  obliczana jest wysokość subwencji. Jeśli na podstawie dostępnych danych zostanie ona przyznana w niższej wysokości niż wnioskował przedsiębiorca, otrzyma on od Funduszu, za pośrednictwem Banku, informację o przyczynach podjęcia takiej decyzji. W tej sytuacji subwencja będzie wypłacona w niższej wysokości, ustalonej przez PFR, a przedsiębiorca będzie mógł złożyć odwołanie od decyzji. Możliwość odwołania zostanie uruchomiona w systemach bankowych od 11 maja.
 
Jak przygotować się do złożenia wniosku?
W celu sprawnego wypełnienia wniosku, przedstawiciel firmy powinien przygotować dane, takie jak:
  • liczba zatrudnionych (w tym na umowy cywilnoprawne),
  • wysokość przychodów w danych miesiącach, które pozwolą zakwalifikować przedsiębiorstwo do grupy mikro lub małych i średnich lub dużych firm, a także wyliczyć należną kwotę subwencji.

Ważne!
Szanowni Przedsiębiorcy, w trakcie składania wniosków o subwencję należy sprawdzić, czy od przesłania deklaracji VAT-7 minęły 4 dni kalendarzowe, a w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie z VAT, co najmniej 7 dni kalendarzowych od złożenia JPK_VAT. Proces walidacji wniosków wymaga przetworzenia danych w rejestrach publicznych. Złożenie wniosku o subwencję wcześniej rodzi ryzyko jego odrzucenia przez PFR.


Z subwencji mogą skorzystać firmy, które dotknął spadek przychodów o co najmniej 25 proc. w dowolnym miesiącu po 1 lutego br. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku w związku z COVID-19.
 
Subwencja dla mikrofirm
Maksymalna kwota subwencji dla mikrofirm zależy od skali spadku przychodów oraz liczby zatrudnionych i wynosić może do 324 tys. zł (średnio 70-90 tys. zł), a  do 75 proc. jej wartości może być bezzwrotne zgodnie z poniższym:
  • 25 proc. wartości jest bezzwrotne pod warunkiem kontynuowania działalności w ciągu 12 miesięcy od jej udzielenia,
  • dodatkowe 50 proc. subwencji jest bezzwrotne w zależności od poziomu utrzymania średniego zatrudnienia w okresie 12 miesięcy.
W przypadku zmniejszenia zatrudnienia procent zwrotu subwencji przez przedsiębiorcę jest odpowiednio wyższy, co ma stanowić bodziec dla beneficjentów do utrzymywania miejsc pracy. Po 12 miesiącach zaczyna się spłata ratalna reszty subwencji rozłożona na 24 miesiące.
 
Subwencja dla MŚP
Dla firm z sektora MŚP kwota subwencji, która stanowi 4, 6 lub 8 proc. sprzedaży rocznej w zależności od skali spadku sprzedaży, może wynieść maksymalnie 3,5 mln zł (średnio 1,9 mln zł). 75 proc. subwencji finansowej może być bezzwrotne, w tym:
  • 25 proc. pod warunkiem kontynuacji działalności,
  • 25 proc. w zależności od poniesionej przez przedsiębiorstwo straty na sprzedaży,
  • dodatkowo 25 proc. w zależności od utrzymania średniego zatrudnienia w okresie 12 miesięcy.
Zwrot subwencji przez przedsiębiorcę będzie proporcjonalnie wyższy w przypadku spadku zatrudnienia.
 
Subwencje dla dużych firm
Wnioski o finansowanie dla dużych firm można złożyć bezpośrednio w PFR na stronie www.pfr.pl/tarcza.


Warunkiem uzyskania wsparcia w ramach Tarczy Finansowej PFR jest prowadzenie działalności na dzień 31 grudnia 2019 r., a także niezaleganie z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne. Koniecznym warunkiem jest również posiadanie przez beneficjentów rzeczywistych firm rezydencji podatkowej w Polsce i rozliczanie podatków na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.


Przed rozpoczęciem wypełniania wniosku warto zapoznać się również z informacjami zamieszczonymi na stronie:
W razie pytań, bądź wątpliwości zachęcamy do kontaktu – lista placówek.


Zachęcamy do udziału w bezpłatnych szkoleniach z Tarczy Finansowej, w trakcie których:

  • poznasz najważniejsze założenia Tarczy Finansowej PFR,
  • dowiesz się, w jakiej formie udzielanie jest wsparcie w ramach Programu,
  • uzyskasz informację na jakie cele może być przeznaczona subwencja finansowa w ramach Programu,
  • zapoznasz się z warunkami składania wniosków o wsparcie.

Zarejestruj się na szkolenie: pn-pt 13:00-15:00  -  Infolinia 800 800 120.
Więcej na: https://pfrportal.pl/tarcza-finansowa/