Zaloguj się

Uważaj na fałszywe połączenia telefoniczne. Ostrzegamy przed próbami wyłudzenia danych przez oszustów podszywających się pod numer Infolinii Banku. Aby nie dać się oszukać, powinieneś zapamiętać kilka prostych zasad.

Oszust dzwoni do ofiary, podszywając się pod instytucje zaufane, przedstawicieli usług bankowych, a nawet kancelarię prawną. W telefonicznej rozmowie usiłuje wzbudzić zaufanie rozmówcy, a następnie prosi o jego szczegółowe dane, od loginów i haseł, poprzez numery kont, kart kredytowych, kody weryfikacyjne do kart (CVV). Często uzasadniając taką potrzebę, np. weryfikacją danych, koniecznością zablokowania podejrzanej transakcji czy modernizacją systemu komputerowego.
 

Pamiętaj!

  • Pracownik banku nigdy nie prosi o podanie loginu i hasła do Twojego konta.
  • Nie ufaj osobom, które namawiają Cię przez telefon do instalacji dodatkowego oprogramowania na sprzęcie.


Schemat działania przestępców:

  • przestępcy dzwonią do klienta banku spółdzielczego z numeru Infolinii Banku tj. 801 321 456 lub 86 215 50 00;
  • osoba dzwoniąca posiada ukraiński akcent i przedstawia się jako pracownik Banku;
  • prawdopodobnie oszust będzie znał imię i nazwisko klienta, a może nawet jego adres, który znajdzie w Internecie;
  • rozmowa będzie dotyczyła zablokowania przelewu wykonanego przez klienta lub dokonania transakcji kartą, aby pod pretekstem usprawnienia komunikacji z bankiem lub usunięcia wirusa, przekonać klienta do zainstalowania aplikacji, która przejmie kontrolę nad urządzeniem klienta;
  • osoba dzwoniąca może także próbować wyłudzić dane do logowania do bankowości internetowej lub dane odnośnie karty płatniczej;
  • podanie danych wrażliwych lub zainstalowanie ww. aplikacji może prowadzić do utraty środków z rachunku.
 

Zasady bezpieczeństwa dla klienta:

  • Infolinia Banku nie wykonuje połączeń wychodzących z numeru 801 321 456;
  • Infolinia Banku obsługuje klientów banków spółdzielczych tylko w zakresie kart płatniczych.
  • Pracownicy odpowiedzialni za bezpieczeństwo w Banku nigdy nie kontaktują się bezpośrednio z klientami.
  • Nigdy nie podawaj przez telefon pełnego loginu do bankowości internetowej lub pełnego numeru karty.
  • Nigdy nie podawaj przez telefon hasła do bankowości internetowe lub trzy cyfrowego kodu z karty CVV;
  • Nigdy nie instaluj dodatkowego oprogramowania by poprawić dostępność usług bankowych.
  • Poproś rozmówcę o podanie imienia i nazwiska, jeżeli ich sam nie podał. Pracownicy Infolinii Banku przedstawiają się już na początku rozmowy.
  • Pod żadnym pozorem nie przekazuj telefonicznie kodów z SMS-ów autoryzacyjnych.
  • Zachowaj ostrożność, jeżeli rozmówca wywiera na Tobie presję czasu. W pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje.
  • Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości podczas rozmowy z osobą podającą się za konsultanta, rozłącz się i skontaktuj się bezpośrednio z bankiem lub zadzwonić na Infolinię Banku pod numer wskazany na karcie.


W przypadku otrzymania informacji odnośnie podejrzanych telefonów lub wystąpienia zdarzenia mogącego wskazywać na powyższe działania prosimy o kontakt z najbliższą placówką Banku.


 

Przeczytaj także Jak chronić się przed oszustwami?