Zaloguj się

Nasza świadomość w zakresie konieczności ochrony danych osobowych czy bezpieczeństwa w sieci systematycznie wzrasta, ale wciąż niestety zdarzają się oszustwa. Na atak narażony jest każdy z nas. Jeśli posiadasz konto mailowe, profil na jednym z portali społecznościowych lub robisz zakupy w Internecie, musisz zachować czujność.

Internet jest obecnie uniwersalnym narzędziem, z którego korzystają miliony osób na całym świecie. Służy on także do kontaktowania się z bankami i korzystania z ich usług bez wychodzenia z domu o każdej porze dnia i nocy. Niestety obserwujemy, że wraz z rozwojem nowych technologii ewoluuje również wyobraźnia oszustów, którzy próbują nowych sposobów, by dostać się na nasze konta bankowe i wykraść oszczędności. Przy korzystaniu bankowości internetowej oraz mobilnej warto zachować rozwagę i ostrożność, ponieważ każdy z nas może paść ofiarą cyberataku. Dzięki świadomym decyzjom oraz poprzez rozważne działanie możemy uchronić się przed tego typu zagrożeniami.

 

Phishing


to jeden z najpopularniejszych typów ataków opartych o wiadomości e-mail lub SMS. Przestępcy internetowi próbują Cię oszukać i spowodować, abyś podjął działanie zgodnie z ich zamierzeniami. Cyberprzestępcy podszywając się m.in. pod firmy kurierskie, urzędy administracji, operatorów telekomunikacyjnych, czy nawet naszych znajomych, starają się wyłudzić nasze dane do logowania np. do kont bankowych lub używanych przez nas kont społecznościowych, czy systemów biznesowych.  



 

Fałszywe sklepy internetowe


Fałszywe sklepy internetowe są często częścią większego oszustwa, czyli kolejnym etapem phishingu. To właśnie na tego typu strony kierowany jest odbiorca maila z informacją o konieczności potwierdzenia danych. Płatności i przelewy online na fałszywych stronach odbywają się bez protokołu https (bez zielonej kłódki). Oszust posiadając dane użytkownika, który dał się nabrać, może albo ukraść pieniądze z konta bankowego, albo wykorzystać dane ofiary do wyprania pieniędzy.



 

Vishing


czyli wyłudzanie danych w trakcie rozmowy telefonicznej. Oszust dzwoni do ofiary, podszywając się pod instytucje zaufane, przedstawicieli usług bankowych, a nawet kancelarię prawną. W telefonicznej rozmowie usiłuje wzbudzić zaufanie rozmówcy, a następnie prosi o jego szczegółowe dane, od loginów i haseł, poprzez numery kont, kart kredytowych, kody weryfikacyjne do kart (CVV). Często uzasadniając taką potrzebę, np. weryfikacją danych czy modernizacją systemu komputerowego.

 

Scam


typowe oszustwa inwestycyjne zawierające kuszącą obietnicę zysku poprzez inwestycje w akcje, obligacje kryptowaluty, rzadkie metale, zagraniczne inwestycje gruntowe lub alternatywne źródła energii. Mechanizm tego oszustwa polega na proponowaniu ofierze udziału w ogromnych zyskach w zamian za rzekome pośrednictwo wymagające zainwestowania proporcjonalnie niewielkich własnych środków w różnego rodzaju koszty operacyjne. Opłaty ponoszone przez ofiarę są w rzeczywistości przechwytywane przez oszusta, który następnie znika, nie dokonując ostatecznie żadnej wpłaty na rzecz ofiary.


Smishing


to próba wyłudzenia informacji poufnych, firmowych lub dotyczących bezpieczeństwa za pośrednictwem SMS. Jak to działa? Otrzymujesz SMS, w którym nadawca prosi Cię o kliknięciu linku lub telefon pod wskazany numer, aby „zweryfikować”, „zaktualizować” lub ponownie „aktywować” konto. Odnośniki prowadzą do fałszywej strony/telefonu oszusta, który podaje się za usługodawcę.


Skimming


to jedno z najpopularniejszych i najważniejszych przestępstw dotyczących bankowości elektronicznej i obrotu bezgotówkowego. Termin ten oznacza przestępstwo polegające na kradzieży danych zapisanych na karcie płatniczej. Przestępcy kopiują dane z paska magnetycznego karty w celu wykorzystania ich do stworzenia duplikatu oryginalnej karty, a następie wykorzystują ją do wypłaty gotówki albo dokonania zakupów, które obciążają konto prawowitego posiadacza karty.


Pamiętaj:

 
  • Nie ufaj telefonom zachęcającym do inwestycji, szczególnie gdy nie znasz rozmówcy.
  • Bądź podejrzliwy, gdy ktoś oferuje Ci bezpieczne inwestycje i gwarancje dużych zysków.
  • Zanim zrobisz zakupy, sprawdź opinie o sklepie internetowym.
  • Płać przez Internet tylko, gdy jesteś połączony z bezpieczną siecią - unikaj bezpłatnego lub publicznego Wi-Fi.
  • Używaj do płatności bezpiecznego urządzenia - aktualizuj system operacyjny i oprogramowanie zabezpieczające.
  • Zachowaj szczególną ostrożność, jeśli wiadomość e-mail od banku wymaga podania poufnych informacji, np. danych do logowania.
  • Nie odpowiadaj na podejrzane wiadomości e-mail.
  • Nie ściągaj załączników i nie klikaj w podejrzane linki.
  • Jeśli masz wątpliwości, sprawdź informację na stronie swojego banku lub zadzwoń na infolinię.
  • Nigdy nie odpowiadaj na SMS, który prosi o podanie Twojego numeru PIN, hasła do konta bankowego lub innych poufnych informacji.
  • Nigdy nie klikaj w linki przesłane w mailach, które prowadzą do strony Twojego banku.
  • Bądź ostrożny, gdy odbierasz połączenia z nieznanych numerów.
  • Nie dokonuj przelewu na prośbę nieznanych Ci osób. Twój bank nigdy by Cię o to nie poprosił.
  • Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości skontaktuj się z policją lub bankiem.
 

Bezpieczeństwo w bankowości elektronicznej, w tym mobilnej, zależy nie tylko od Banku, ale i od Ciebie. Uważne działanie i stosownie zasady ograniczonego zaufania, pomoże Ci ustrzec się od zagrożeń.



Źródło: Państwowy Instytut Badawczy NASK.